VVD pleit voor toekomstbesteding busvervoer in de provincie en in de stad

Op dit moment wordt er hard gewerkt aan het opstellen van een leidraad voor de aanbesteding van openbaar busvervoer in de Provincie Friesland en de stad Leeuwarden. Afgelopen dinsdag organiseerde de gemeente een inloopspreekuur met raadsleden. Een prima initiatief. Het gaat om het busvervoer voor de periode 2012 - 2020 en bepaalt naast het project Vrij Baan voor een groot deel de bereikbaarheid binnen de stad. Gemakshalve wordt de VVD wel eens als autopartij aangeduid. Natuurlijk vinden wij de bereikbaarheid met de auto erg belangrijk, veel mensen kiezen toch dagelijks de auto als hun vervoersmiddel, maar daarnaast is een goed OV netwerk van levensbelang. Niet iedereen heeft een auto of rijbewijs of vindt het prettig om auto te rijden. Daarnaast is het natuurlijk zo dat als meer mensen de bus nemen we onze wegen optimaler gebruiken en daarmee de doorstroming bevorderen.

Nu terug naar de aanbesteding en het inloopspreekuur. Veel deskundigheid was verenigd tijdens deze sessie. Mensen die alles weten van schoonrijden, dienstregelingen, bezettingsgraden etc. Allemaal cruciale elementen om een goede concessie in elkaar te zetten. Maar waar is de sjeu? De VVD mist het anders willen denken. De VVD pleitte tijdens het spreekuur voor extra punten binnen de aanbesteding als een busmaatschappij de advertentieruimte op een aantal bussen gratis beschikbaar wil stellen. Dit biedt bijvoorbeeld city marketing organisaties een prachtig uithangbord om de aandacht te vestigen op de pareltjes van de Provincie Friesland en de gemeente Leeuwarden.

We besteden aan voor de komen de 8 jaar, waarom kijken we dan niet heel gericht naar de wijze waarop de samenleving zich ontwikkelt. De bus moet een waardig alternatief zijn voor de mensen die anders de auto nemen, meerwaarde hebben. Telefoons met mobiel internet waren er 8 jaar geleden niet, tablets bestaan nog maar kort maar nemen in veel levens al een belangrijke rol in. Of we over 8 jaar allemaal met een tablet rondlopen? Geen idee maar het is wel een feit dat we 8 jaar geleden niet hadden gedacht dat we onderweg onze privé email zouden checken , met onze mobiel een foto maken en die delen met de wereld, snel even een berichtje op nu.nl lezen etc. Daarom stelde de VVD tijdens de inloopsessie voor om de bussen van Wifi te voorzien. Tijdens een lezing van de Social Media Club 058 vertelde een internet en marketing goeroe dat het inmiddels als ongastvrij wordt ervaren als je geen gratis wifi aanbiedt. Een kleine investering die zich zeker terugvertaald. En inmiddels niet meer zo baanbrekend is want de NS doet het ook en het werkt! Meer mensen kiezen voor de trein omdat ze zo even kunnen werken en daarmee hun tijd efficiënter besteden.

Wifi is maar 1 voorbeeld. Waarom zou je niet grotere bussen inzetten die van de grote stations naar de bootterminals rijden. Waarom onhandig doen met die bagage die nergens inpast, waarom niet meteen meer ruimte aanbieden. Ach er zijn legio voorbeelden waar je aan zou kunnen denken om het reizen met de bus meer van deze tijd te maken en daardoor aantrekkelijker zonder dat het duurder hoeft te worden. Daarbij is het belangrijk dat er aandacht blijft voor een goede bereikbaarheid per bus van werk, school en verzorgingstehuizen. Daarnaast zullen wij natuurlijk de aanbesteding scherp volgen. De Provincie en de stad kiest er voor om gezamenlijk aan te besteden. Dit is niet altijd de meest voordelige aanbesteding gebleken. Wij zullen deze aanbesteding, zoals u van ons gewend bent, dan ook nauwlettend volgen maar daarnaast hopen wij een ieder te prikkelen en het OV toekomstbestendiger te maken.