VVD leeuwarden stelt vragen over Harmoniekwartier

Sinds de besluitvorming in mei 2014 is de gemeenteraad niet meer geïnformeerd over de voortgang van het harmoniekwartier. Op 6 oktober heeft de VVD fractie, bij name van mevrouw Pietrick Veenstra, het college hier vragen over gesteld.

Geacht College,

De ontwikkeling Harmoniekwartier is na de besluitvorming in mei 2014 volop bezig en de aannemer Hegeman plus BV werkt vanaf begin oktober aan de bouw. Sinds de besluitvorming is de gemeenteraad echter niet meer geïnformeerd over het Harmoniekwartier. Vanuit dit perspectief heeft de VVD-fractie een aantal vragen:

1. De daadwerkelijke bouw van het Harmoniekwartier is gestart in oktober van dit jaar. De opleverdatum van het gebouw is gepland voor de start van het schooljaar 2015. Dit betekent een beperkte bouwtijd.
a) Is de genoemde planning nog steeds haalbaar en hoe schat het college de risico’s in dat de bouwperiode moet worden verlengd?
b) Welke ruimte is in de bouw- en opleveringsplanning aanwezig of is er al sprake van het kritieke pad?

2. In de commissie- en raadsvergadering is door meerdere partijen met zorg gesproken over de toekomstige exploitatie en organisatie van de gebruikers van het nieuwe poppodium en opleiding.

a) In welke fase zit de verdere uitwerking van de exploitatie van het nieuwe poppodium?
b) Wat is de stand van zaken met betrekking tot de overeenkomsten met de participerende partijen in het Harmoniekwartier? Hierbij denken wij aan het Friesland College, Kunstkade, de Balletschool.
Op welke manier wordt invulling gegeven aan het beëindigen van Romein en de personele consequenties die dit met zich meebrengt?
We hebben kunnen lezen dat de vacature voor een directeur van het podium is opengesteld.
c) Is er inmiddels een nieuwe directeur gevonden?

3. In mei 2014 heeft het college, op de dag van de besluitvorming rondom het Harmoniekwartier, de ontwikkeling van een bioscoop in het Harmoniekwartier aangekondigd. Dit nieuws was voor sommige partijen van doorslaggevend belang bij het finale besluit om voor het poppodium Harmoniekwartier te stemmen. Sindsdien is het echter oorverdovend stil. Voor deze ontwikkeling zou een deel van de moderne aanbouw achter het Hof van Justitie aangekocht moeten worden. Volgens de Leeuwarder Courant van 4 oktober jl. wordt echter door burgemeester Crone aangegeven dat deze aankoop, die samenhangt met een mogelijke aankoop van de Blokhuispoort, nog niet zeker te zijn.

a) Op welke termijn verwacht het college duidelijkheid over het al dan niet aankopen van de betreffende aanbouw en de beoogde herontwikkeling?
b) Kan het college ons informeren over de stand van zaken met betrekking tot de belangstelling van Pathé of een andere bioscoop voor de bouw van een bioscoop op dit terrein? Zijn er al concrete afspraken of overeenkomsten met deze partijen?

Wij verwachten dat u deze vragen binnen de daarvoor geldende termijnen kunt beantwoorden.