Experimenteren met vrijer reclamebeleid

Afgelopen week diende fractievoorzitter Serge Hollander een voorstel in om meer te experimenteren met het reclamebeleid in winkelstraten. Een kwart van de ondernemers bleek dit jaar in overtreding te zijn door het strenge reclamebeleid. De komende twee jaar wordt daarom in Leeuwarden in vier straten geëxperimenteerd met een soepeler reclamebeleid, waarbij ondernemers meer vrijheid en verantwoordelijkheid krijgen.

Op 30 november kwam de raad van de gemeente Leeuwarden bijeen om het Reclamebeleid 2015 te bespreken. Maar liefst een kwart van de ondernemers bleek dit jaar niet te voldoen aan het reclamebeleid. Het is de verwachting dat ondernemers met regelmaat weer in overtreding zijn door de hoeveelheid regels.

Als het aan de VVD ligt wordt het beleid simpeler en flexibeler. Daarom diende fractievoorzitter Serge Hollander een voorstel in om meer te experimenteren met het reclamebeleid in winkelstraten. Dit voorstel werd door de meerderheid van de gemeenteraad aangenomen. "Ondernemers weten zelf vaak goed wat in hun straat wel of niet werkt. Wij vinden dat ondernemers daarom een belangrijkere rol in hun eigen straat moeten krijgen. Deze nieuwe ideeën kunnen meegenomen worden naar het nieuwe reclamebeleid", aldus fractievoorzitter Serge Hollander.

Een mooi voorbeeld is de Zwanestraat in Groningen, waar al geëxperimenteerd is met het hanteren van een flexibeler beleid. Deze ondernemers hebben nu meer verantwoordelijkheid en vrijheid om de regels in hun eigen straat te bepalen en te handhaven. Dit leidde tot een daling van de winkelleegstand van 40% naar 0%. "Winkeliers hebben in overleg voor een aantrekkelijk straatbeeld gezorgd", zegt Hollander. "Dat moet in Leeuwarden ook kunnen, want de huidige regels zijn volgens de meeste winkeliers te streng."

De komende twee jaar wordt daarom ook in Leeuwarden geëxperimenteerd met een soepeler reclamebeleid. Hierbij zijn er maximaal vier straten binnen en buiten het centrum van Leeuwarden die hieraan deelnemen en ook worden aangeduid als 'experimentstraat'.
Straten kunnen zich hiervoor aanmelden bij gemeente Leeuwarden.