Stem woensdag voor

Drie vragen over het referendum

Het is essentieel dat wij allemaal gaan stemmen. Nee, ons land vergaat niet als het verdrag wordt afgewezen. Maar het zou wel zonde zijn. En een enorme gemiste kans om er een stabielere handelspartner aan onze buitengrens bij te krijgen. Laten we er dus niet op gokken dat de kiesdrempel niet wordt gehaald en woensdag 6 april allemaal voor het verdrag gaan stemmen.

1. De VVD heeft vorig jaar voor goedkeuring van het verdrag gestemd. Waarom?

Wij hebben met volle overtuiging voor dit verdrag gestemd. Want dit verdrag is goed voor Nederland. Het associatieverdrag gaat voor het grootste deel over vrijhandel: het maakt handel tussen de EU en Oekraïne gemakkelijker. Importheffingen worden weggenomen en Oekraïne neemt op allerlei vlak Europese standaarden aan. Dat levert ons geld en banen op. Daarnaast zorgt het verdrag ervoor dat Oekraïne zich op allerlei manieren stap voor stap tot een meer Westers land zal ontwikkelen, bijvoorbeeld door corruptie te bestrijden en de rechtstaat te ontwikkelen. Ten slotte levert dit verdrag een bijdrage aan stabiliteit aan onze buitengrenzen, zodat Oekraïne een buffer blijft tussen Europa en Rusland. Dat maakt ons veiliger.

2. De tegenstanders zijn anders behoorlijk van hun gelijk overtuigd. Hoe zit dat dan?

Hun argumenten zijn absoluut niet overtuigend. Zo beweren ze dat de handel met Oekraïne nu zo klein is en de corruptie daar zo groot, dat het verdrag geen zin heeft. Maar juist daarom sluiten we het verdrag: we drijven inderdaad veel te weinig handel met Oekraïne, voor een land dat zo groot en zo dichtbij is. Het verdrag verplicht Oekraïne om corruptie te bestrijden en gaat handel makkelijker maken - en daar gaan we dus geld aan verdienen.

Ook zou dit verdrag – volgens de tegenstanders - ons de oorlog in Oost-Oekraïne inrommelen, omdat er verwezen wordt naar samenwerking op defensiegebied. Maar de defensie-inspanningen van Europa beperken zich tot bijvoorbeeld het bestrijden van natuurrampen en het organiseren van politietrainingsmissies elders op de wereld. Dit heeft niets met de NAVO of met oorlogsinzet te maken.

Ten slotte zou dit verdrag de poort openzetten om Oekraïne lid te laten worden van de EU. Dat staat nergens in het verdrag. Soortgelijke verdragen hebben we bijvoorbeeld ook met landen als Chili, Zuid-Afrika en Israël. Ook zij worden geen lid van de EU. Als dat niet duidelijk genoeg is: wat ons betreft geen denken aan. Oekraïne wordt geen lid van de Europese Unie.

3. Dus dit verdrag is niet gevaarlijk voor Nederland, zoals tegenstanders met droge ogen beweren?

Nee. Dit verdrag is, zeker voor Nederland, business as usual en voor de VVD de essentie van wat Nederland moet doen in het buitenland. Het is een heel goed handelsverdrag, met zelfs nog wat extra afspraken die de handel met Oekraïne voor onze bedrijven veiliger en aantrekkelijker zullen maken; een soort verzekeringspolis voor Nederlandse bedrijven. Je hoeft ons daar niet op te geloven. Dit vinden namelijk ook de andere 27 EU-lidstaten die het verdrag al hebben geratificeerd – en de meesten van hen hebben veel minder goede ervaringen met vrijhandelsverdragen dan Nederland, een vrijhandelsnatie bij uitstek.

Dit is een heel goed, typisch Nederlands vrijhandelsverdrag met een verzekeringspolis die zorgt dat Oekraïne geleidelijk een betrouwbaarder land wordt – en dus een betere buur en handelspartner. En voor iedereen die kritisch is op de EU: dat zijn wij ook. Wij zijn tegen Brusselse verspilling en bemoeizucht. Maar handel makkelijker maken is nu juist waar we de EU wel voor willen hebben. Het is dus een beetje gek om je onvrede over de EU te uiten door tegen precies hetgeen te stemmen waar de EU wél goed in is en waar Nederland bovengemiddeld van kan profiteren.

De komende week

Tot en met volgende week woensdag gaat u in de media en online nog veel van ons zien en horen, want het zou echt doodzonde zijn als dit verdrag er niet komt. Mark Rutte geeft dinsdag 5 april interviews bij EenVandaag, het NOS Journaal en RTL Nieuws. Jeanine Hennis Plasschaert is maandag 4 april te gast bij RTL Late Night en op verkiezingsdag bij WNL Goedemorgen Nederland. Daarnaast zullen zij en Halbe Zijlstra op zondag 3 april spreken op een manifest voor het verdrag in Amsterdam. Zijlstra neemt op 5 april ook deel aan een NOS debat. Han ten Broeke houdt op dinsdag 5 april een speciale Periscope-sessie, waar u met al uw vragen over het verdrag terecht kunt.

Ten slotte

Net zoals wij hier in Nederland weigeren in te leveren op onze waarden van vrijheid en gelijkheid omdat sommigen het daar moeilijk mee hebben, weigeren wij onze handelsgeest te laten beteugelen door Poetin (of wie dan ook). Wij staan voor wat ons Nederlanders maakt. Als u dat ook doet, stem dan woensdag voor het verdrag.