Raad neemt eigen beleid niet serieus

De gemeenteraad heeft op 27 oktober 2007 de Kadernota Verbonden Partijen vastgesteld. De gemeenteraad heeft het voorstel van het college op 27 oktober 2007 ook nog geamendeerd ten aanzien van het onderdeel deelname in gemeenschappelijke regelingen, omdat er ontevredenheid was over de bestaande gemeenschappelijke regelingen en de raad dat in de toekomst anders wilde.

De voorwaarden verbonden aan deelname in gemeenschappelijke regelingen zijn geconcretiseerd in de tekst: “De voorwaarden op het terrein van aansturing, beheer en verantwoording dienen minimaal als volgt te worden gelezen: de zeggenschap van Leeuwarden in de gemeenschappelijke regeling moet in verhouding staan tot de inbreng en risico’s van Leeuwarden, de gemeente moet daadwerkelijk invloed hebben op de financiën van de gemeenschappelijke regeling, het uittreden uit de gemeenschappelijke regeling zodanig geregeld zijn dat dit niet feitelijk vrijwel onmogelijk wordt (qua kosten en qua termijnen), er moet regelmatig terugkoppeling plaats vinden naar de raad en de raad moet zeggenschap hebben over beslissingen met aanzienlijke gevolgen.”

De gemeenteraad wil in een gemeenschappelijke regeling dus in ieder geval een gewogen stem en dus niet per deelnemer 1 stem. In de voorliggende gemeenschappelijke regeling Publieke gezondheids- en veiligheidsregio Fryslân is de zeggenschap geregeld door 1 stem per deelnemer en dus geen gewogen stem. Dit spoort niet met de vastgelegde kaders van de gemeenteraad.

Daarom heeft de VVD (mede namens FNP en SP) een motie ingediend om het college van B&W op te dragen om een andere verdeling van de zeggenschap te regelen in de gemeenschappelijke regeling Publieke gezondheids- en veiligheidsregio Fryslân door het invoeren van een gewogen stem. De motie is niet aangenomen. PAL/Groenlinks steunde de motie wel. PvdA, CDA en NLP niet.

motie >>>