RIJKSREGELING "GENERAAL PARDON" UITVOEREN: NIETS MEER EN NIETS MINDER

In de commissie Welzijn heeft VVD-raadslid Wyb Feddema aangegeven dat de VVD-fractie vindt dat de rijksregeling “generaal pardon”, loyaal moet worden uitgevoerd. Geen extra zaken en meer willen, afspraak is afspraak. De regeling is duidelijk, wie mag blijven is helder, wie nu weg moet, daar moeten we als gemeente dan ook maximaal gevolg aan geven. Het Leeuwarder aandeel is toch al veel meer dan de wethouder vorig jaar voorspelde. Sprak wethouder Sluiter toen over ongeveer 75 “blijvers via de pardonregeling” voor Leeuwarden, nu is dat al op de peildatum 18 januari 2008, 214 personen voor het Leeuwarder aandeel. Tel daarbij op de 32 die nu nog worden beoordeeld. Voorlopig houden we rekening met een ruime 250 in totaal. De VVD wijst op de huisvestingproblematiek en stelt ook voor om te kijken wat er in de omliggende gemeente gedaan kan worden. De VVD Leeuwarden heeft er altijd op gewezen dat dit Rijksbeleid is en dat de Rijksoverheid er voldoende geld voor moet uittrekken om de gemeenten te compenseren. De VVD vraagt zich wel af of we uit zullen komen met de toegezegde rijksmiddelen. Het college moet kritisch de vinger aan de pols houden. meer >>>