VVD LEEUWARDEN PLEIT TIJDENS HOORZITTING OVER CAPARIS VOOR EEN ONAFHANKELIJK, EXTERN ONDERZOEK

Leeuwarder Courant 21 mei 2008: "Caparis liet zich kaas van brood eten": "Caparis heeft de afgelopen jaren te vaak werk aangenomen voor een veel te lage prijs. Daarmee is een belangrijk deel van het miljoenentekort te verklaren waarmee de sociale werkvoorziening kampt. Dat zei expert Dirk Langendam gisteravond in de raadscommissie Welzijn in Leeuwarden. De productiebedrijven van Caparis hebben dat gedaan om de mensen die er werken ook daadwerkelijk werk te bieden, aldus Langendam, ook interim-secretaris voor de acht deelnemende gemeentes. ,,Er is veel werk te goedkoop de deur uit gegaan. Caparis wilde het werk te graag doen.” Veel raadsfracties steunden gisteravond de roep van de VVD om een onafhankelijk onderzoek naar hoe Caparis weer financieel gezond kan worden. Maar volgens wethouder Gerrit Krol, die optrad als aandeelhouder van Caparis, brengt zo'n onderzoek alleen maar meer onrust met zich mee.  VVD-raadslid Aukje de Vries was onvermurwbaar. ,,Het vertrouwen is nog niet terug”. Wel herhaalde ze dat het externe onderzoek –of advies- vooral zou moeten gaan over de toekomst van Caparis en niet over wat er nu al mis is gegaan. Daarmee kreeg ze uiteindelijk coalitiepartij CDA en wethouder Krol over de streep." meer >>>