VVD stelt vragen over tijdelijke afsluiting Groeneweg

De VVD fractie heeft verbaasd kennis genomen van het voornemen van het college om ten behoeve van de kermis in 2011 op het Oldehoofsterkerkhof serieus te overwegen om de Groeneweg voor autoverkeer af te sluiten omdat het dak van de parkeergarage onder de Oldehove de zwaarste kermisattracties niet kan houden. De VVD vindt het prima dat de kermis tijdelijk op het Oldehoofsterkerkhof plaats vindt, maar vindt het gevolg: een tijdelijke afsluiting van de Groeneweg te ver gaan. Er zou voor kermis dan eerder aan een strooivariant door de stad heen gedacht kunnen worden, met benutting van het Oldehoofsterkerkhof zonder afsluiting van de Groeneweg. De Groeneweg, is onderdeel van de binnenring en van belangrijke waarde voor de ontsluiting van de binnenstad van Leeuwarden.  Afsluiten van deze ring heeft grote invloed op de bereikbaarheid van een groot deel van de (binnen) stad,  voor mensen die in Leeuwarden, wonen, werken en bezoeken. Niet voor niks staat het nu al dagelijks op de Groeneweg vast. Dit verkeer zal zich verspreiden naar de omliggende woonwijken. De VVD fractie is altijd op zoek naar manieren om de doorstroming op deze binnenring te verbeteren, zo dienden we kort geleden nog een initiatiefvoorstel in om het Blokhuisplein te verbeteren. Het college gaf toen aan de doorstroming van de binnenring eveneens erg belangrijk te vinden en zich hiervoor in te willen zetten. De afsluiting van de Groeneweg lijkt hiermee in strijd. Mensen moeten door het afsluiten van  de Groeneweg met de auto kilometers omrijden of door allerlei woonwijken, dit lijkt de VVD fractie niet de bedoeling en daarnaast in strijd met de duurzaamheidsdoelstellingen van dit college. De VVD heeft over de afsluiting van de Groeneweg vragen gesteld aan het college van B&W. meer >>>