VVD steunt garantstelling Cambuur

De VVD-Fractie vindt naast de breedtesport ook topsport van belang. Cambuur heeft een belangrijke rol in de uitstraling van Leeuwarden en de omgeving. Vele duizenden supporters vullen wekelijks de tribunes. Ook heeft Cambuur een belangrijke maatschappelijke functie: De verdiensten als leerbedrijf zijn zelfs landelijk onderscheiden en in tal van projecten speelt de club een belangrijke rol.

Op basis van die beoordeling heeft de VVD gezegd dat een participatie of lening is niet aan de orde is, maar dat we, onder voorwaarden, wel positief willen kijken naar een garantstelling.  Door PvdA, NLP en VVD is het college opgeroepen te komen met een uitgewerkt voorstel, dat nu voorligt.
Duidelijk was dat er een voorstel moest komen waar alle partijen zich konden vinden. Dat is een kwetsbaar samenspel tussen die partijen. De tekst zoals die er nu ligt kent die overeenstemming niet, en voldoet dus niet aan de oproep van de partijen. Om dit te herstellen hebben de drie fracties aanvullend onderhandeld. PvdA, VVD en NLP hebben op basis daarvan een amendement opgesteld en ingediend.
Ander punt is dat door het uitblijven van een overeenkomst tussen gemeente en projectontwikkelaar Leyten er geen oplossing lag voor het acute liquiditeitsprobleem van Cambuur. Het resterende bedrag van 2 miljoen euro uit de overeenkomst wordt op dit moment niet uitbetaald.
Voor de gezondmaking van Cambuur in de toekomst is dit nog wel belangrijk. En de garantstelling van de gemeente zou sneller kunnen komen te vervallen. We willen daarom het college nogmaals oproepen er alles aan te doen om deze overeenkomst alsnog te realiseren. Daarbij willen we het college nadrukkelijk meegeven om ook te overwegen de ontwikkeling van het gebied in delen op te knippen. Mogelijk biedt dit meer ruimte voor een oplossing, met de huidige of met andere projectontwikkelaars. Een goede ontwikkeling van dit gebied is voor de stad van belang. De VVD-Fractie hoopt dat Cambuur zich weer snel kan concentreren op haar corebusiness: Goede prestaties leveren op het veld!
De VVD wil haar waardering uitspreken over de opstelling van de investeerders uit het verleden. Zonder hen was dit niet mogelijk geweest. De VVD hoopt dat hun kennis en ervaring in de toekomst ook weer benut gaan worden. Dit is de start van de realisatie van een financieel gezond Cambuur.