VVD teleurgesteld over vertrek rechtsbijstandsafdeling Achmea

Deze week kwam het vertrek van de rechtsbijstandsafdeling van Achmea uit Leeuwarden in het nieuws. Het college was sinds 2007 al op de hoogte van het mogelijke vertrek van de rechtsbijstandsafdeling. Er was dus voldoende tijd om actie te ondernemen. In februari 2007 heeft de VVD Leeuwarden vragen aan het college van B&W gesteld. Passage uit deze vragen: "Centraal Beheer/Achmea zit midden in de reorganisatie naar aanleiding van de fusie met Interpolis. Leeuwarden is weliswaar een kernlocatie, maar er zijn signalen dat de rechtsbijstandsafdeling naar elders in het land verplaatst gaan worden. Het gaat om ongeveer 90, grotendeels hoog gekwalificeerde banen in Leeuwarden." De reactie van woordvoerder Marco Simmers van Achmea aan Liwwadders.nl. 'Banenverlies? Vertrek van de rechtsbijstandsafdeling? Dat is niet aan de orde. Het is totaal uit de lucht gegrepen'. Helaas is dat dus volstrekt niet waar gebleken, volgens de VVD. De VVD is vooral ook teleurgesteld omdat het (weer) gaat om hoogwaardige werkgelegenheid. Er is een tendens te zien dat hoogwaardige werkgelegenheid vertrekt, en er als het meest zit op zijn meest laagwaardige werkgelegenheid voor terug komt. De VVD vindt dat een slechte ontwikkeling. Het bestaande bedrijfsleven moet worden gekoesterd: de loper moet uit voor het bedrijfsleven.