GEMEENTELIJKE ONDERNEMERSGERICHTHEID VERBETEREN DOOR RONDE-TAFEL-GESPREKKEN MET ONDERNEMERS

De rekenkamer in Leeuwarden heeft een onderzoek gedaan naar het ondernemingsklimaat van de gemeente. De VVD kan zich vinden in de aanbevelingen in het rapport "Toegevoegde Waarde". De promotie moet worden geïntensiveerd, de aandacht voor economische zaken en bedrijven moet in de raad bij andere onderwerpen (zoals bereikbaarheid, handhaving/vergunningen, lokale lasten) een prominentere rol krijgen. Het aanbod van bedrijfs-/kantoorlocaties in de stad moet voldoende zijn. Op initiatief van de VVD en PvdA vindt hierover binnenkort nog een aparte discussie plaats. Een ander cruciaal punt is de ondernemersgerichtheid van de gemeente. Bestuurders en ambtenaren moet een pro-actieve en oplossingsgerichte houding hebben. Het college heeft de suggestie van VVD-raadslid Aukje de Vries overgenomen om een aantal ronde-tafel-gesprekken te organiseren met ondernemers, die in de afgelopen tijd een traject voor een (her-)locatie of een groot verbouwingstraject hebben doorlopen en die daarvoor  veel contact hebben gehad met de gemeente. Om zo vanuit de praktijk verbeterpunten te krijgen om de ondernemingsgerichtheid te vergroten.