Liwwadders december - VVD-raadslid Harry Bevers: Ik vind het belangrijk om duidelijk te zijn

Tot zijn grote plezier werd Harry Bevers in maart gekozen tot gemeenteraadslid voor de VVD. Hij heeft sociaal maatschappelijke ontwikkeling en sport in zijn portefeuille. Niet de gemakkelijkste terreinen, want daarop moet de komende tijd veel bezuinigd worden, maar dat maakt het raadswerk ook weer boeiend en uitdagend. “Er wordt lef en duidelijke taal van je gevraagd.”

Toen Bevers zeven jaar geleden naar Leeuwarden verhuisde, was een bezoek aan de lokale afdeling van de VVD voor hem een mooie manier om meer mensen te leren kennen. “Ik kende nog niet zoveel mensen in Leeuwarden, maar was wel al lid van de VVD. Ik heb contact opgenomen met de VVD-afdeling hier en ben zo betrokken geraakt bij de lokale politiek.”
Bevers doet het raadswerk met veel plezier en straalt dat ook uit. Hij heeft de portefeuilles sociaal maatschappelijke ontwikkeling, sport, bedrijfsvoering en ICT. Het grootste deel van zijn tijd gaat op aan dat eerste thema, een boeiend speelveld. “Voor de Wet Maatschappelijke Ontwikkeling, de WMO, staan veel veranderingen en bezuinigingen op de rol. Daar houd ik me veel mee bezig.”
In de WMO gaat jaarlijks veel geld om, zo’n 20 miljoen euro. “In Leeuwarden zijn er behoorlijke tekorten voor de WMO, wat betekent dat we pijnlijke beslissingen zullen moeten nemen”, weet Bevers. “Leuk is dat niet, maar het is wel interessant om daarmee bezig te zijn. Er wordt lef en duidelijke taal van je gevraagd. Ik heb hierover veel contacten met de landelijke VVD en laat me goed informeren over wat er in andere gemeenten gebeurt. Aan de hand daarvan moeten we als Leeuwarder VVD een route vinden bij het nemen van het definitief besluit.”
Volgens Bevers zit er ook een positieve kant aan de bezuinigingen op de WMO. “Mensen krijgen meer ruimte om hun eigen beslissingen te nemen, om zelf te kiezen welke voorzieningen ze wel en niet nodig hebben. Dat biedt kansen en het benutten daarvan is een grote uitdaging. Het streven is mensen meer ruimte te geven om hun leven zelf in te richten.”
Ook sport is een beleidsterrein waarop van alles staat te gebeuren. “Volgend jaar komt er een nieuwe Sportnota”, vertelt Bevers. “Er is weinig extra geld beschikbaar voor sport, dus ook daar is een lastige discussie te verwachten. Er ligt een aantal behoorlijke knelpunten en het geld voor nieuwe dingen is schaars.”
Duidelijkheid staat voor Bevers als lokaal politicus hoog in het vaandel. “Het is niet altijd de leukste boodschap die je de komende jaren zult moeten overbrengen, maar het is wel belangrijk duidelijk te zijn. Toen ik in de raad kwam, heb ik mij direct voorgenomen zo duidelijk mogelijk te zijn, al is dat soms moeilijk. Er zijn ook altijd veel nuances. Daartussen is het leuk balanceren. Ik vind het belangrijk om wat je belooft ook te doen. Als je denkt dat je iets niet kunt waarmaken, moet je het niet toezeggen. En het is helemaal niet erg om soms te zeggen dat je iets eerst moet uitzoeken.”
Bevers heeft inmiddels een sterke band met Leeuwarden. “Ik vind het een mooie stad met nuchtere, vriendelijke bewoners en veel mogelijkheden. Als raadslid moet je ook wel een goed gevoel hebben bij je stad, maar ook het gevoel dat er nog iets te bereiken is. We kunnen nog verder groeien.”
Bijvoorbeeld als het gaat om bereikbaarheid. “We zijn daar hard mee bezig”, zegt Bevers. “De Haak om Leeuwarden gaat definitief door. Verder moeten we hard knokken om grote bedrijven hier te houden en nieuwe aan te trekken, zodat er veel werkgelegenheid is. Ook vinden we het als VVD belangrijk dat de gemeente op orde is, dat tekorten opgelost worden. We moeten in deze tijd hard voor de dingen werken, maar er zijn in Leeuwarden goede ontwikkelingen gaande, waarvan ik hoop dat we daar over vier jaar een heel eind verder mee zijn.”